استخر ماینینگ (Mining Pool) چیست؟

استخر استخراج (Mining Pool)، محلی مجازی است که جامعه‌ای از ماینرها هر کدام قدرت پردازشی دستگاه‌های خود را در آنجا با یکدیگر ادغام می‌کنند تا شانس خود را برای سودآوری در ماینینگ افزایش دهند. از آنجایی که رقابت بر سر حل کردن مسائل پیچیده ریاضی در شبکه بیت کوین بسیار زیاد است، ماینرها قدرت پردازشی خود را در استخر استخراج متمرکز می‌کنند.با استفاده از یک استخر استخراج، به‌وسیله همکاری با دیگر ماینرها و به اشتراک‌گذاری تجهیزات، محاسبات پیچیده را انجام داده و بلاک‌ها را تولید می‌کنید. سپس پاداش ماینینگ بر اساس میزان همکاری افراد بر حسب «سهم»، بین ماینرها تقسیم می‌شود.

چگونه یک استخر استخراج ارز را انتخاب کنیم؟

اندازه استخر: استخرهای بزرگتر پرداخت منظم تری را ارائه می دهند، با این حال میزان پرداختی کمتر است زیرا درآمد کسب شده بین اعضای بیشتری تقسیم می شود. استخرهای کوچکتر پرداخت های منظم اما بازده بیشتری را ارائه می دهند. هر کدام را انتخاب کنید، بازده در دراز مدت باید یکسان باشد.

هزینه ها: برخی استخرهای استخراج بیتکوین بابت عضویت اعضا هزینه هایی را دریافت می کنند و برخی دیگر این هزینه ها را ندارند. این هزینه ها ممکن است در برخی مواقع تا 4 درصد از درآمد ماهانه باشد.

اطمینان و امنیت: نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که آیا می توانید به استخر اعتماد کنید؟ دزیده شدن یا هک شدن از جمله خطراتی است که استخرهای ماینینگ را تهدید میکند.

یک راه خوب برای کاهش چنین خطرات عضویت در یک استخر سرشناس و با سابقه فعالیت بالا است. قبل از عضویت حتماً نظرات دیگر کاربران را بخوانید. البته به خاطر داشته باشید که همیشه کاربران ناراضی وجود خواهند داشت، بنابراین نباید زود تصمیم گرفت.

خط مشی پرداخت: قبل از عضویت در یک استخر، توجه به نوع و فواصل پرداختی استخرها از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی استخرها امکان انتقال درآمد روزانه وجود دارد و در برخی از مواقع پرداختی منوط به پیدا کردن یک بلاک جدید است.

روش های پرداختی استخرهای استخراج 

پرداخت درآمد به روش PPS :

به زبان ساده، هر ماینر به میزان توان دستگاه خود که در اختیار شبکه قرار داده کارمزد دریافت میکند. در این روش میزان درآمد استخر تاثیری روی کارمزد ماینر ندارد و ماینر کارمزد خود را بدون در نظر گرفتن سود یا زیان شبکه دریافت می‌کند.

پرداخت درآمد به روش Proportional :

پرداخت بر اساس تعداد بلاک های حل شده توسط استخر در آن روز و نیز سهم دستگاه ماینر شما در حل این بلاک ها است. بر خلاف روش قبلی در این روش چنانچه استخر استخراج روز خوبی را برای حل بلاک سپری نکرده باشد، درامد روزانه شما نیز کاهش می یابد. در سوی دیگر هرچه تعداد اعضای یک استخر بیشتر باشد، درآمد حاصله از این روش کمتر میشود.

پرداخت درآمد به روش Score-based :

در این روش به میزان فعالیت هر ماینر امتیازی تعلق میگیرد و بر اساس آن امتیاز نیز در هر روز میزان درآمد محاسبه و پرداخت میشود. در این روش میزان سابقه فعالیت نیز یک امتیاز مثبت تلقی میشود. در این روش سود ماینر‌ها بلافاصله بعد از استخراج هر بلاک به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

پرداخت درآمد به روش PPLNS :

در روش پرداخت درآمد به روش PPLNS به ماینر ها بر اساس درصد سهمی که در آن مشارکت کرده اند در مقایسه با کل سهم ها پرداختی می دهد. مدت زمان پرداخت درآمد نیز تقریبا با زمان استخراج یک بلاک برابری میکند و تا حدودی به شانس هم بستگی دارد.در این روش مقدار ثابتی از سهام N در نظر گرفته می شود که توسط محدوده های این دوره زمانی مقید نمی شود. در این مورد، N سهم نماینده مقدار ثابتی از سهام است که بر اساس شانس نیست. اغلب N به صورت دو برابر سختی تنظیم می شود.

مثلا، اگر N برابر با 1 میلیارد باشد، به محض پیدا شدن بلاک، تنها 1 میلیارد سهم آخر پاداش‌دهی می‌شوند. با اینکه این N در هیچ‌کجا به طور واضح تعریف نشده است، اما معمولا بر اساس ضرب سختی استخر استخراج در یک مقدار ثابت (معمولا 2) تعیین می‌شود.

در نهایت اگر می خواهید از طریق استخراج بیت کوین درآمد کسب کنید، عضویت در استخر استخراج منطقی است. همانطور که درمطالب فوق به آنها اشاره شد، استخرها از نظر اندازه، روش پرداخت و هزینه ها متفاوت هستند.

جهت تهیه و تنظیم VPS VPN با ip ثابت روی مودم یا دستگاه خود با ما درتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید