E-Book vs P-Book

کاغذی یا الکترونیکی؟؟! سلام، شب پاییزی تون بخیر. دیشب خانم @nabavi_.9675 تماس گرفتن باهام که برای گرفتن یک کتاب دانشگاهی به پاساژ مهتاب (مرکز کتاب مشهد) برم. کتاب سفارش شده رو که گرفتم از فروشنده پرسیدم: فرهنگ لغت تخصصی کامپیوتر یا it دارید؟؟ (خیلی وقته دنبال یه همچین کتابی میگردم که تمامی اصطلاحات و کلمات اختصار رو توضیح بده اما پیدا نکرده بودم) در کمال ناباوری گفت اره… قطر کتاب زیاد بود و از اونجایی که قیمت کاغذ امسال به شدت افزایش پیدا کرده با خودم گفتم حتما قیمتش بالای 150 تومنه. پشت کتابو نگاه کردم زده بود 45 تومن!!!
سریع از فروشنده پرسیدم قیمت این کتاب چنده؟ گفت 45 . گفتم با این قطر و با توجه به تخصصی بودنش باید قیمت بیشتری داشته باشه. اونم درجواب حرفی رو زد که باعث گذاشتن این پست شد.
فروشنده در جوابم گفت : ای بابا … مهندس جان الان دیگه هیچ کس فرهنگ لغت نمیخره . کتاب رمان و درسی رو به زور میخرن. وقتی با یک سوم هزینه الکترونیکیشو میتونن تهیه کنن. از فروش فرهنگ لغت که دیگه نگم برات، با وجود گوگل ترنسلیت جایی برای نسخه های چاپی نمیمونه.
فرهنگ لغت خریدم و برگشتم دفتر… (از نظر من کتاب خوندن به سبک سنتی یه لایف استایله از لحظه ای که لابه لای قفسه ها تو کتابخونه سرچ میکنی و چند صفحه ای رو رندوم میخونی تا انتخابش کنی تا تک تک ثانیه هایی که صفحه هاشو ورق میزنی و سعی میکنی همه جا باخودت همراهش کنی که با کوچکترین فرصت بتونی چند خطی بخونی، با کتاب کاغذی میتونی ارتباط روحی برقرار کنی. حس ورق زدن و نوشیدنی گرم … )

@hrasa1990

مقایسه کتاب الکترونیک با کتاب چاپی:

کتاب الکترونیک یا E-Book که به شکل پرونده های دیتجیتالی تولید و خوانده میشود که علاوه بر متن و تصویر فیلم و صوت و پویا نمایی را شامل میشود و معمولا به صورت PDF ارائه میشود.کتاب الکترونیکی را نسخه الکترونیکی کتاب چاپی هم تعریف میکنند. اما هستند بسیاری از این کتاب ها که قبلا اصلا چاپ هم نشده اند. این نوع کتاب ها برای کتابخوان ها تولید میشود که در ابزار های مثل رایانه رومیزی، لپ تاپ، تلفن های هوشمند، تبلت و انواع گجت ها میتوان مشاهده کرد.کتاب های الکترونیکی زمانی مفید واقع میشوند که شما در آن واحد چند کتاب را بخوانید و قسمت های مختلف آن ها را با هم مقایسه کنید و برداشت خود را روی کاغذ پیاده کنید.

چرا کتاب چاپی بخوانیم؟

+ حس خوب: برای افرادی که اهل کتاب و مطالعه هستند، بوی کاغذ کتاب ها و مطالعه آن در فضای آزاد حس آرامش را القاء میکند.

+ یادگیری بهتر: با تحقیقاتی که در دانشگاه استونگر نروژ انجام شده نتیجه بدست آمده این است که یادگیری افراد از روی کاغذ خیلی بیشتر و بهتر از کتاب های الکترونیکی میباشد.

+ خستگی و آسیب جسمی کمتر: نگاه کردن به یک صحفه نمایش به مدت طولانی عوارضی مانند خستگی و آسیب چشم، خستگی ذهنی، اختلالات در خواب دارد و گاها در زمان طولانی به ساختار استخوانی آسیب وارد میکند.

+ حقوق نویسنده و ناشر: معمولا حقوق پدیدآورندگان در کتاب های چاپی حفظ میشود و سودهای حاصل از انتشار به جز در موارد معدود به نویسنده و ناشر برمیگردد. با نبودن قانون کپی رایت کتاب های الکترونیکی به راحتی کپی شده و بدون آنکه نویسنده و ناشر اطلاعی داشته باشد در دسترس عموم قرار میگیرد و یا گاهی اوقات توسط سودجویانی به فروش گذاشته میشوند.

چرا کتاب الکترونیکی بخوانیم؟

+ نجات درختان: از آنجا که میدانیم برای چاپ کتاب از چوب درختان باید استفاده شود اگر کتابی به صورت الکترونیکی انتشار یابد باعث صرفه جویی در کاغذ خواهد شد و مانع از قطع بیشتر درختان میشود. شاید در نگاه اول کم اهمیت باشد اما در ابعاد وسیعتر و حجم گسترده تر برای چاپ کتاب ها و روزنامه های پرتیراژ مصرف کاغذ بسیار بالا می رود.

+ قیمت کمتر: با توجه به حذف هزینه های کاغذ و چاپ قیمت کتاب های الکترونیکی پایین تر از کتاب های چاپی می باشد و هستند بسیاری از کتاب های الکترونیکی که به صورت رایگان ارائه می شوند.

+ استفاده آسان: چون کتاب های الکترونیکی وزن و حجم ندارند میتوان میلیون های صفحه کتاب را در یک گجت یا تلفن همراه هوشمند حمل کرد. با توجه به اپلیکیشن های مختلفی که وجود دارد استفاده و دسترسی به آنها را بسیار آسان نمونده. نشانه گذاری کردن، حفظ مطلب، جستجوی سریع و آسان و … از مزایی است که میتوان برای این قالب از کتاب ها نامبرد.

وکلام آخر: شاید بهتر باشد نشر مطالب خبری و مقاله وار و حتی مطالب کمک آموزشی و تستی (کتب مربوط به کنکور) در قالب کتاب الکترونیکی باشد تا هم ذخایر ملی تحدید نشوند و هم راه تر در دسترس عموم قرار بگیرد.

@nabavi_.9675

#تحلیلگران_داده_پرداز_توس#tdptoos#کتاب_الکترونیک#کتاب_کاغذی#کتابخوانی#لایف_استایل#حس_خوب

@tdtptoos.ir

@tdptoos.office365

دیدگاهتان را بنویسید