DCIM اختصاری آشنا که هربار میبینمش میگم یعنی چی؟!

حتما شما هم هربار که دوربین دیجیتال یا تلفن هوشمندتونو به کامپیوتر متصل می کنید برای دیدن عکس های گرفته شده دنبال این پوشه می گردید… اخه چجوریه که همه برندها حتی apple که انقدر متمایز عمل میکنه توی این قسمت ساکت مونده و مثل بقیه رقباش رفتار کرده. کانن، سونی، نیکون، پاناسونیک، اپل، سامسونگ، ال جی، هواوی و … همگی این پوشه رو به عنوان محل ذخیره عکس دارن. الان دیگه مطمئن شدم این یک نوع استاندارد یا قرارداد باید باشه…

یه سرچ کوچیک که زدم توی گوگل فهمیدم DCIM مخفف Digital Camera Images هست به معنی “عکس های دوربین دیجیتال”. طبق اصول استاندارد DCF تمامی عکس های دوربین های دیجیتال باید داخل این پوشه ذخیره شوند. مشکل شد 2تا… DCF چیه؟!

DCF یک استاندارد برای دوربین های دیجیتاله که برای اولین بار در سال 2003 توسط انجمن صنایع الکترونیکی و فناوری اطلاعات ژاپن معرفی شد.

هر دوربین دیجیتال، حتی دوربین های قرار گرفته بر روی گوشی های تلفن هوشمند، اصرار به ذخیره نمودن عکس های گرفته شده در پوشه ای مشخص به نم DCIM دارند. اما این اصرار به چه دلیل است؟ واقعا چرا؟ حتی وقتی کامل پوشه DCIM رو پاک میکنیم باز هم با اولین شات به صورت اتوماتیک ساخته می شود.

همونطور که توی مقدمه گفتم این فقط یک استاندارد مشترک به نام DCF بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان دوربین های دیجیتالی است. یکی از دلایل این امر برای سازماندهی بیشتر می باشد. بنابراین زمانیکه کارت حافظه ای را درون دوربین قرار می دهید، دوربین ابتدا شروع به جستجو برای پوشه ای تحت عنوان DICM می نماید و در صورت عدم وجود این پوشه آن را می سازد. در این بین برخی از برنامه های ویرایش تصاویر نیز به گونه ای طراحی شده اند که در وهله نخست به دنبال پوشه خاصی به نام DCIM بر روی هر رسانه ای که به کامپیوتر متصل می شود بگردند.

طبق این استاندارد در دوربین های دیجیتال نام پوشه های زیر مجموعه DCIM از دوقسمت ساخته می شود؛ بخش اول عدد سه رقمی که از 100 شروع می شود و بخش دوم دارای 5 حرف می باشد که معمولا نام برند دوربین قرار می گیرد. اما در تلفن های هوشمند اصول نامگذاری فایل های عکس توسط خود سازنده تعیین می گردد که معمولا بر اساس تاریخ و زمان است.

@hrasa1990

@tdtptoos.ir

@tdptoos.office365

دیدگاهتان را بنویسید