الترابوک یا نوت بوک؟!

سلام، سلامی به گرمی خونه هامون تو شبهای سرد و بارونی پاییز…

اگر برای خرید لپ تاپ به فروشگاه یا مجتمع کامپیوتری مراجعه کرده باشین حتما این دو تا اصطلاح رو شنیدین. مثلا فروشنده میگه نوت بوک برند دل با قیمت x یا الترابوک  برند hp با قیمت y رو دارم. در اینجا اولین سوالی که پیش میاد برای مشتری اینکه الترابوک چیه؟ قابلیته؟ سخت افزاره؟ سری ساخته؟ ایا خود الترابوک یک برنده؟؟؟؟؟؟

معمولا کم پیش میاد فروشنده تفاوت های بین این سه دسته رو توضیح بده برای مشتری ! کدوم یکیش مناسب نیاز مشتریه؟ ایا الترابوک بهتر از نوت بوکه؟ یا اینکه فقط یه اصلاحه که به کار گرفته میشه برای ایجاد اختلاف قیمت بینشون…

به طور کلی استاندارد خاصی برای دسته بندی لپ تاپ ها وجود نداره اما بعضی ویژگی ها مثل سایز و وزن و امکانات هستند که این دسته بندی ها رو بوجود میارن.

الترابوک ها معمولا وزنی کمتر از 1.5 کیلو دارن و بسیار باریک هستند. از حافظه های SSD یا M2 استفاده میکنند و درایو نوری هم ندارند. سایز صفحه نمایش این دسته بین 11 تا 15 اینج هست. به دلیل فشرده سازی فضای بین قطعات سخت افزاری و کوچک شدن سایز مدارها در زمان پردازش های سنگین مثل رندرگرفتن یا بازی گرمای زیادی تولید میکنند.

نوت بوک ها با این هدف تولید شدند که جایگزینی برای کامپیوتر های رومیزی باشند. به اندازه کافی سبک هستند که قابل حمل باشند. درایو نوری و صحفه نمایشی بین 12 تا 18 اینچ دارند. مناسب برای فعالیت های نیمه سنگین برنامه نویسی و طراحی.

@hrasa1990

Ultrabook: یک اصطلاح تجاری و کلاس جدیدی از لپ تاپ های شرکت اینتل می باشد.ultrabook ها نوعی لپ تاپ نازک و سبک و قابل حمل و با قدرت پردازشی بالا هستند.هدف از ساختن ان، دست یابی به قیمت کمتر و کارایی بالاتری می باشد.

از ویژگی ultrabook ها می توان قابل حمل بودن ، بالا بودن سرعت بوت شدن  ، ضخامت کم، وزن کم، عمر باتری بسیار زیاد نسبت به لپ تاپ نام برد.ضخامت انها باید کمتر از 2cm باشد ( قطر کمتر از 0/8 اینچ معادل2/033 cm) و دارای وزن 1300 گرم است و با صفحه نمایش13 اینچ ، در این دستگاه cd Rom وجود ندارد و از حافظه ssd برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده شده تا از فاکتور سرعت بهترین بهره  را بگیرند و تا جایی که   امکان داشته پورت های اضافه حذف شده است.

Ultrabook ها به واسطه پردازنده های کم مصرف صنعتی بریج اینتل، کارت گرافیک های داخلی مجتمع اینتل، اس اس دی  به عنوان درایو دائم و تمرکز برروی طراحی ونمای بیرونی شناخته شده می شوند .هزینه خرید ultrabook ها نسبت به notebook ها بیشتر است و طوری طراحی شده که قیمت ان کمتر از 1000 دلار باشد بدون انکه کیفیت و عملکرد قربانی قیمت شود.    در سالهای اینده با افزایش ultrabook ها روبرو می شویم تنها علت ان زیبایی و سبک بودن و چند رسانه ای بودن و قیمت مناسب ان در مقایسه با کامپیوترهای شخصی است.

@tdptoos.ir

دیدگاهتان را بنویسید