یو دات‌کام (You.Com)

یو دات‌کام (You.Com) به‌عنوان اولین موتور جستجوی باز جهان معرفی شد. نسخه‌ی آزمایشی این موتور جستجو با سرمایه‌گذاری اولیه‌ای به ارزش 20 میلیون دلار شروع به‌کار کرده است.

موتور جستجوی یو دات‌کام (You.Com) خود را به‌عنوان اولین پلتفرم جستجوی باز جهان معرفی می‌کند. نسخه‌ی آزمایشی عمومی این پروژه با بودجه‌ی اولیه‌ی ۲۰ میلیون دلاری و به‌ رهبری مارک بنیوف، مدیرعامل Salesforce و با مشارکت Breyer Capital، Sound Ventures و Day One Ventures فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت اعلام کرده است که بودجه‌ی اولیه‌ی آن صرف رشد جامعه‌ی کاربری، بهبود محصول و فناوری‌های مرتبط با این موتور جستجو خواهد شد؛ زیرا You.com پلتفرم خود را برای کاربران جدید در وب عمومی آماده کرده است.

به گزارش وینچر‌بیت، یو‌ دات‌کام مدعی شده که هم‌زمان با رشد اقتصادِ آنلاین، فضای اینترنت درحال متمرکزتر شدن است و چند شرکت قدرتمند حوزه‌ی فناوری، بیشترین کنترل را روی اینترنت دارند. ریچارد سوچر، بنیان‌گذار و مدیرعامل یو دات‌کام، ادعا می‌کند که این شرکت از فناوری برای کمک به مردم به‌منظور «زندگی بهتر و سازنده‌تر» بهره می‌برد.

پلتفرم یو دات‌کام که در سال ۲۰۲۰ توسط سوچر و برایان مک‌کان تأسیس شد، از پردازش زبان طبیعی (NLP) بهره می‌برد. NLP نوعی هوش مصنوعی است که از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی برای درک سؤالات جستجوشده، رتبه‌بندی نتایج و تجزیه‌ی معنایی پرس‌وجوها به زبان‌های مختلف بهره می‌برد. این پلتفرم، نتایج جستجو را از سراسر وب خلاصه می‌کند و می‌توان اپلیکیشن‌های جستجوی داخلی آن را توسعه داد تا کاربران بدون خروج از صفحه‌ی نتایج، به اطلاعات واقعی و مورد نظر خود دست یابند.

صفحه‌ی اول گوگل، فقط با پرداخت هزینه‌ی تبلیغات قابل تغییر است که این مورد برای کاربران آزاردهنده و برای شرکت‌ها هزینه‌بر است. پلتفرم جدید یو دات‌کام، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا مفید‌ترین محتوای واقعی خود را صفحه‌ی اول این موتور جستجو به اشتراک بگذارند و اگر کاربران این نتایج را دوست داشته باشند، می‌توانند در همان لحظه‌، اقدام مورد نظر خود را انجام دهند. اکثر شرکت‌ها این رابط کاربری جدید را نسبت به وضعیت فعلی گوگل ترجیح می‌دهند.

استفاده از هوش مصنوعی برای جستجو

سوچر پیش از این متامایند (MetaMind)، که یک استارتاپ هوش مصنوعی است را تأسیس کرد؛ پروژه‌ای که قبل از خریداری شدن Salesforce در سال ۲۰۱۶، موفق شد بیش از هشت میلیون دلار سرمایه‌ی مخاطره‌آمیز جذب کند. متامایند یک پایگاه داده‌ در دسترس عموم است که از تصاویر حاشیه‌نویسی برای آزمایش، آموزش و اعتبارسنجی مدل‌های هوش مصنوعی تشخیص اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفارشی‌سازی و حفظ حریم خصوصی

you.com

در یو دات‌کام امکان جستجوی آسان و سریع در منابعی مثل استک‌آورفلو، کوارا، رددیت و مدیوم با یک‌ پرس‌وجو، وجود دارد. به‌عنوان مثال، برنامه‌نویسان می‌توانند قطعه کد موردنظر خود را به‌طور مستقیم در این پلتفرم جستجو و خلاصه‌ای از توضیحات تولید شده توسط هوش مصنوعی یو دات‌کام را مشاهده کنند.

در توضیحات وب‌سایت یو دات‌کام آمده:

منابع مورد علاقه‌ی خود را برای خبرها، شبکه‌های اجتماعی، خرید و موارد دیگر انتخاب کنید. ابتدا نتایج را از منابعی که به آن‌ها اعتماد دارید مشاهده خواهید کرد. بدین ترتیب می‌توان در یک مکان خبرهای مورد نظر را مشاهده و گیت‌هاب را مرور کرد.

سوچر همچنین استدلال می‌کند که یو دات‌کام برای حفظ حریم خصوص «نوار» را افزایش می‌دهد و حالت ناشناس موسوم به «ردیابی صفر» را به کاربران خود ارائه کرده است. پلتفرم مورد اشاره بدون آگهی تبلیغاتی بوده و در حال‌حاضر اطلاعات شخصی افراد را نمی‌فروشد و کاربران را در سراسر دنیا ردیابی نمی‌کند. البته این پلتفرم، معرفی تبلیغات را رد نکرده و علنا متعهد شده است که هرگز تبلیغات «هدفمند ناقض حریم خصوصی» منتشر نخواهد کرد.

گوگل یک بانک اطلاعات بزرگ و شامل همه‌ی مواردی مثل افرادی که تاکنون با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌اید، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های افزودنی که استفاده کرده‌اید است. احتمالا شما اطلاعات زیادی در اختیار موتور جستجوی خود قرار داده‌اید که شاید حتی نزدیک‌ترین افراد خانواده یا دوستان شما از آن بی‌اطلاع باشند. این مورد فقط شامل درخواست‌های جستجوی شما نیست، بلکه گوگل شما را در سراسر اینترنت دنبال می‌کند و حتی احتمال ردیابی شما توسط این شرکت در وب‌سایت‌های شرکای تجاری آن یا محصولات سری پیکسل وجود دارد. سوچر در ادامه‌ی توضیحات خود اشاره کرده که این همه‌ی این داده‌ها ذخیره می‌شود و بعدا از طریق هدف‌گیری تبلیغاتی، به کسب درآمد گوگل کمک می‌کند. ایجاد یک سیستم منصفانه‌تر برای افراد به‌منظور داشتن آژانس خصوصی در ایجاد پایگاه اطلاعاتی، در هر ابعادی ضروری است؛ در این سیستم تا زمانیکه محتوای وب‌سایت‌ها با عبارات جستجو شده‌ی کاربر مرتبط است، همچنان شانس حضور در صفحه‌ی اول نتایج جستجو ارائه خواهد شد.

رقابت با مدیران فعلی

یو‌ دات‌کام بخشی از استارتاپ‌های جدیدی است که هدف آن‌ها به‌چالش کشیدن سلطه‌ی گوگل در جستجوی وب است. Neeva یکی دیگر از این نوع پروژه‌ها است که توسط دو تن از مدیران سابق گوگل راه‌اندازی شد. علاوه‌براین Mojeek را داریم که یک شرکت مستقر در بریتانیا بوده و فناوری‌های نمایه‌سازی وب را توسعه می‌دهد. Neeva براساس اشتراک‌گذاری کار می‌کند و فهرست وب اصلی خود را از موتور جستجوی بینگ دریافت می‌کند، اما وعده‌ی تبلیغات کم‌تر و حفظ حریم خصوصی بیشتر را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این سرویس همچنین نتایج به‌دست آمده از ایمیل‌های کاربر را با سایر اطلاعات شخصی ترکیب می‌کند. Mojeek با هدف رسیدن به ۶ میلیارد صفحه تا پایان سال ۲۰۲۱، درحال ساخت فهرست خود است. این درحالی است که براساس ادعای گوگل، این موتور جستجو هم‌اکنون صدها میلیارد نتیجه‌ی جستجو را در بانک داده‌های خود فهرست کرده است.

you.com

سهم گوگل از بازار جستجوی جهانی در بیش از یک دهه‌ی گذشته، بیش از ۹۰ درصد ثابت بوده است. براساس آمار Statcounter، سهم بینگ از این بازار ۲٫۹ درصد است که پس از آن یاهو با ۱٫۵ درصد قرار دارد.

رقبای دیرینه‌ای مثل داک‌داک‌گو به پیشرفت‌های آهسته اما ثابتی دست یافته‌اند و سایرین از جمله Ecosia مستقر در برلین، برای حفظ جایگاه خود در عرضه‌ی فوق رقابتی جستجوی اینترنت همچنان در تلاش‌اند. Cuil که توسط مهندسان سابق گوگل تأسیس شده بود، ۳۳ میلیون دلار سرمایه‌ جذب کرد و پس از دو سال فعالیت، بیش از ۱۲۰ میلیارد صفحه ی وب را قبل از بسته شدن در سال ۲۰۱۰، فهرست کرد.

دیدگاهتان را بنویسید