پرینت سرور (Print Server)

پرینت سرور (Print Server) دستگاه یا برنامه ای است که امکان اتصال کامپیوتر ها و پرینتر ها در شبکه را به کاربر می دهد.در واقع پرینت سرور ، پرینتر ها را از طریق شبکه به کامپیوتر های سرویس گیرنده متصل می کند. کاربرد پرینت سرور بیش تر در شرکت ها و اداراتی است که بیش از یک پرینتر در آن جا وجود دارد و یا کارهای مبتنی بر چاپ و پرینت در آن جا زیاد است. نحوه ی کار پرینت سرور این گونه است که چندین پرینتر را به یک پرینتر مشخص به عنوان پرینتر مرکزی متصل می کند و کاربر با روشن کردن و فعال کردن آن، پرینتر را به شبکه ( شبکه لوکال) متصل می کند و با توجه به مشخصات آن، تعداد مشخصی کاربر می توانند متصل شوند و از پرینتر ها استفاده کنند.

نحوه ی کار دستگاه پرینتر سرور

پرینت سرورها ، به عنوان واسطه ای بین کامپیوتر ها و پرینترها عمل می کنند. آن ها کارهای چاپی را از کامپیوتر می گیرند و آن ها را به پرینتر مناسب برای انجام کار می فرستند. پرینت سرورها، این وظایف را با روش ذخیره سازی و صف بندی درخواست های چاپ انجام می دهند، به این صورت که صفی از کارهای چاپی را تشکیل می دهد و زمانی که پرینتری آماده ی پاسخ دهی بود، آن کار را به سمت آن پرینتر ارسال می کند.  با این کار از بارگذاری (overload) شدن پرینتر ها جلوگیری می شود. تمام  کار های مربوط به چاپ ابتدا از کامپیوتر به سرور می روند و سپس از سرور به پرینتر ارسال می شوند. پرینت سرور مدیریت درخواست ها و وظایف چاپی را هم روی کامپیوتر و هم روی پرینتر مدیریت می کند.

ویژگی‌هایی که باید قبل از خرید پرینت سرور در نظر بگیرید

در این قسمت از راهنمای خرید پرینت سرور چند نکته که باید قبل از خرید پرینت سرور در نظر داشته باشید را برای شما توضیح داده‌ایم.

1. پشتیبانی از USB

همه‌ی کامپیوترهای داخل شبکه به Wi-Fi یا بلوتوث خانه/دفتر دسترسی ندارند. به همین دلیل خرید یک پرینت سرور که از USB پشتیبانی می‌کند، ایده‌ی خوبی است. این محصولات عموما دارای یک دانگل USB هستند که از طریق یک پورت USB استاندارد به کامپیوتر متصل می‌شوند.  بعد از اتصال، دانگل امکان ارتباط سریع و دو طرفه بین کامپیوتر و پرینت سرور را فراهم می‌کند.

بعضی از بهترین محصولات دارای قابلیت تشخیص خودکار هستند و به شما این امکان را می‌دهند که بدون نصب خودکار هیچ نرم افزاری از کامپیوتر خود شروع به چاپ کنید.

۲. پشتیبانی از چند دستگاه

بهترین چیز در دنیای چاپ، یک پرینتر همه کاره است.این دستگاه‌ها به راحتی به شما امکان چاپ، اسکن، فکس و کپی را می‌دهند؛ اما اگر یکی از این موارد را ندارید، پرینت سرور می‌تواند این راحتی را برای شما فراهم کند. این کار با پشتیبانی از چندین دستگاه که عملکردهای متفاوتی دارند، انجام می‌شود؛ بنابراین به جای اینکه بتوانید به صورت بی سیم به پرینتر متصل شوید، می‌توانید از طریق پرینت سرور خود به اسکنرها، فکس ها و دستگاه‌های کپی متصل شوید.

پشتیبانی از چند دستگاه در راهنمای خرید پرینت سرور
۳. فضای اشغالی کمتر

بی نظمی آخرین چیزی است که هنگام کار در خانه یا دفترتان ممکن است بخواهید؛  به همین دلیل بیشتر پرینت سرورهای مدرن موجود در بازار در اندازه‌ای ساخته شده‌اند تا کمترین فضا را اشغال کنند و در حال حاضر محصولاتی در بازار وجود دارند که از گوشی موبایل بزرگتر نیستند. بنابراین، این سایز از پرینت سرور فضای خاصی را اشغال نمی‌کند و می‌تواند مفید باشد.

۴. راهنمای خرید پرینت سرور با سازگاری بالا

از وظایف اصلی یک پرینت سرور خوب این است که پرینترهای قدیمی را قابل استفاده کند؛ به همین دلیل دستگاه باید به اندازه‌ی کافی سازگاری داشته باشد تا بتواند دستگاه‌های قدیمی را اداره کند و به این معناست که پرینت سرور باید دارای اتصالات فیزیکی سازگار با پورت‌های موازی پرینتر و جک‌های USB در چاپگرهایی باشد که Wi-Fi یا بلوتوث در آنها مهیا نیستند؛ قطعا شما علاقه‌ای به خرید محصولاتی که به دستگاه‌هایتان متصل نمی‌شوند، ندارید.

۵. پرینت اینترنتی

با داشتن دستگاهی که از چاپ اینترنتی پشتیبانی می‌کند، نه تنها قادر به چاپ در داخل شبکه‌ی محلی خود خواهید بود، بلکه زمان شروع کار از مکان‌های دورنیز می‌توانید کارهای چاپی را انجام دهید. عموما این کار توسط پروتکل Line Printer Remote (LPR) انجام می شود.

6. داخلی (Internal) یا خارجی (External)

زمانی که برای خرید پرینت سرور به بازار می‌روید، با دو گزینه‌ی پرینت سرور داخلی یا پرینت سرور خارجی برخورد خواهید کرد که باید یکی از آنها را انتخاب کنید. پرینت سرورهای داخلی روی پورت پشت کامپیوتر نصب می‌شوند و مستقیماً به مادربرد کامپیوتر شما متصل می‌شوند. مزیت این نوع پرینت سرورها این است که اصلا برجسته نیستند و شما به راحتی می‌توانید روی یکی از کامپیوترهای نصب کنید؛ اما توجه داشته باشید که برای استفاده از این پرینت سرور، کامپیوتر بایدهمیشه روشن باشد.در مقابل، استفاده از پرینت سرور خارجی بسیار راحت است و تقریبا به نصب هیچگونه سخت افزاری نیاز ندارید، بنابراین می‌توانید سریعتر شروع به کار کنید.

پرینت سرور داخلی در راهنمای خرید پرینت سرور

نمونه های معمولی این دستگاه به این شکل هستند که تعدادی کامپیوتر از طریق USB به دستگاه متصل می‌شوند که با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون تکنولوژی، شرکت‌های سازنده این دستگاه به فکر ساخت پرینت سرور وایرلس یا بی‌سیم افتادند؛ زیرا پورت‌های بزرگ USB این مشکل را داشتند که تعداد سیم‌ها و کامپیوتر‌های موجود را در یک نقطه متمرکز می کردند و در نتیجه تعداد کابلهای ارتباطی افزایش می‌یافت و موجب شلوغی محیط کار می‌شد.

شیوه کار این دستگاه به این شکل می‌باشد که بسته به نوع آن می‌توانید کاربران موردنظر خود را به این شبکه‌ی بی‌سیم از طریق “Wi-Fi” به هر نقطه‌ای در شرکت متصل کرده و به آن‌‌ها دسترسی و اجازه‌ی تعیین‌شده‌ای برای استفاده از پرینتر را بدهید.

2 راه کار در استفاده از پرینت سرور وجود دارد: Direct Printing و Printer Pooling .

در روش Direct Printing، کاربر از پرینت سرور اطلاعات پرینتر را می گیرد اما task های پرینت را به صورت مستقیم به پرینتر می فرستد و دیگر اطلاعات پرینت به سرور نمی رود تا سرور بخواهد به پرینتر بفرستد. این راهکار باعث کاهش هزینه شبکه و کاهش ترافیک بین کلاینت و پرینت سرور می شود.

در روش Printer Pooling، با ایجاد pool printer ، تمام وظایف بین پرینتر ها به صورت مساوی تقسیم می شود. مثلا اگر 4 پرینتر عضو داشته باشیم، task1 به پرینتر اول می رود، task2 به پرینتر دوم می رود، task3 به پرینتر سوم می رود، task4  به پرینتر چهارم می رود و task5 به پرینتر اول می رود و همین رویه انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید