روتر(ROUTER) و کاربرد آن

به دستگاهی که داده ها را با استفاده از یک جدول مسیریابی می کند تا بهترین و سریع ترین مسیر را برای ارسال داده ها ب مقصد رو پیدا کند. روتر میتواند فضای Wi_Fi بیشتری را برای کاربران فراهم میکنه اما به دلیل اینکه خودش اینترنت نداره اینترنت‌ را از مودم تامین میکنه .

تعریف روتر چیست ؟ router چیست؟

در ساده‌ترین و ملموس‌ترین تعریف، Router دستگاهی است که عمل مسیریابی را بین شبکه‌ها انجام می‌دهد و دروازه ای برای اتصال دو شبکه جداگانه است.

برای مثال، می‌دانیم که اینترنت یک شبکه گسترده و جهانی است، کامپیوتر‌ها و موبایل‌های ما در خانه یا محل کار هم در یک شبکه کوچک قرار دارند، حال برای اتصال ما از شبکه کوچک خودمان به شبکه بزرگ اینترنت نیازمند دستگاهی به نام روتر، که عمل مسیر یابی و اتصال به اینترنت را برای ما فراهم می‌کند هستیم، در عمل مودم‌های اینترنتی ما درکنار قابلیت‌های دیگر، کار یک روتر را برای ما انجام می‌دهند.

وقتی ما با دستگاه موبایل خود به مودم متصل می‌شویم، در حقیقت به شبکه محلی وصل می‌شویم که آن مودم یا روتر ایجاد کرده است، و از طریق همان روتر مسیر یابی و به اینترنت متصل می‌شویم.این دستگاه در مدل OSI شبکه در لایه 3 قرار می‌گیرد و برای مسیر یابی از آدرس‌های آی پی استفاده می‌کند. در حقیقت برای اتصال به شبکه‌ای که رنج آی پی متفاوتی از رنج آی پی شبکه ما دارد، باید از دروازه این دستگاه بگذریم و این دستگاه راهنما و مسیر‌یاب ما است.

تفاوت روتر با مودم چیست؟

معمولا روتر و مودم به اشتباه با یکدیگر یکسان فرض می شوند، در صورتی که این دو کارکرد کاملاً متفاوتی دارند.

مودم در شبکه وظیفه دارد تا داده‌ها را به سمت ISP (سرویس دهنده اینترنت) بفرستد و همچنین داده‌هایی را از سوی ISP دریافت کند.

مودم مخفف کلمه های Modulator/Demodulator است. در اصل مودم برای اینکه بتواند، سیگنال های دیجیتالی را که از کامپیوتر دریافت می‌کند بر روی خط تلفن ارسال کند، آنها را به سیگنال های آنالوگ تبدیل می­‌کند و دقیقاً برعکس همین فرآیند در مراکز ارائه دهنده اینترنت صورت می‌گیرد.اما روتر دستگاهی است که داده ها را بین شبکه های مختلف مسیریابی می کند یا اصطلاحاً Route می‌­کند، به ایم فعالیت روتینگ می‌گویند. برای مثال شما یک شبکه  Lan دارید و همکار شما نیز یک شبکه  Lan در طبقه ای دیگر دارد که هر دو شبکه رنج IP یا Broadcast Domain کاملاً متفاوتی با هم دارند. اگر شما بخواهید داده‌ای را برای همکارتان در شبکه  دیگر ارسال کنید، باید حتماً از یک روتر استفاده نمایید تا بتوانید داده ها را بین شبکه‌ها مسیریابی کنید در غیر این صورت هیچ بسته‌ای نمی تواند خارج از محدوده ی شبکه رد و بدل شود.

انواع روتر

امروزه استفاده از روتر در شبکه های کامپیوتری به دلیل ضرورت اتصال یک شبکه به سایر شبکه ها مانند اینترنت , رواج پیدا کرده است. به طور کلی آن ها را می توان در دو گروه سخت افزاری و نرم افزاری دسته بندی کرد که هر یک را در زیر شرح داده ایم:

روترهای نرم افزاری

روتر نرم افزاری

عملکرد و وظیفه ی روتر های نرم افزاری هم مشابه نوع سخت افزاری آن می باشد . Router نرم افزاری می تواند یا یک سرویس دهنده NT باشد یا سرویس دهنده Network و یا سرویس دهنده Linux باشد.

همه ی سیستم عامل های مطرح شبکه ای دارای قابلیت روتینگ می باشد که به صورت پیش فرض روی آن ها تعبیه شده است. معمولا روتر ها را به عنوان Getway و یا Firewall اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند.

روترهای سخت افزاری

روتر سخت افزاری

این Router ها سخت افزار هایی هستند که نرم افزار های خاص تولید شده را اجرا می کنند, این نرم افزار ها قابلیت روتینگ را برای دستگاه روتر فراهم می کنند تا بتوانند اصلی ترین وظیفه ی خود را که تبادل و ارسال داده از شبکه ای به شبکه ی دیگر است را به خوبی انجام دهند. ترجیح بیشتر شرکت ها در این است که از روترهای سخت افزاری استفاده کنند به این دلیل که در مقایسه با نمونه نرم افزاری سرعت بالایی دارند و از قابلیت اعتماد بیشتری برخوردارند.


مزایای router

می توانیم از ارسال بسته های دیتا بین دو شبکه ی مختلف به عنوان اصلی ترین و مهم ترین وظیفه ی روتر یاد کنیم, با وجود اینکه نسل جدید روترهای عرضه شده به بازار امکانات بیشتری را برای کاربرانشان فراهم می کنند که به شرح آن می پردازیم :

  1. ۴ تا ۸ چورت شبکه دارند که قابلیت اشتراک گذاری ابزارهایی مانند پرینتر با سایر رایانه های موجود در شبکه به صورت محلی فراهم می آورد.
  2. نسل جدید روتر ها , قابلیت NAT یا Network Address Translator را ساپورت می‌کنند که این قابلیت امکان اختصاص دادن مجموعه ای از IP‌ داخلی را برای شبکه در کنار دریافت کردن IP‌ از شبکه‌ ی خارجی مانند : ISP یا WAN را به کاربر ارائه می دهد. این مزیت روتر مشابه کاری است که مودم های ADSL فعلی انجام می دهند .
  3. دارای DHCP‌ که IP‌ جدیدی را به تمامی ابزارهایی که به Router متصل شده اند, به صورت خودکار اختصاص می‌ دهد.
  4. دارای فایروال برای محافظت از شبکه‌ ی داخلی می باشد.
  5. وجود پورت WAN برای اتصال به یک مودم که امکان اتصال به سرویس اینترنت یک ISP را فراهم می‌کند.
  6.  از اتصال بی‌ سیم که قابلیت اتصال گجت‌ های بی‌ سیم را برای روترها فراهم می‌کند , پشتیبانی می نماید.

دستگاه روتر چگونه کار می‌کند؟

هر پکتی که از شبکه در حال خارج شدن است به دروازه خروجی که همان روتر است می‌رسد، این دستگاه آدرس آی پی و مقصد آن پکت را بررسی کرده و بر اساس قوانینی که برای آن تعریف شده نزدیک‌ترین مسیر را برای آن پکت تعیین و به روتر دیگری که در دروازه وروردی شبکه دیگر قرار دارد ارسال می‌کند. این مسیر ادامه پیدا می‌کند تا به مقصد مورد نظر برسد.

برای درک بهتر این فرآیند، اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید دکمه‌های ویندوز یا همان پنجره و R را بر روی کیبورد همزمان فشار دهید تا Run  اجرا شود.

سپس در کادر باز شده عبارت cmd را تایپ کرده و دکمه اینتر را بفشارید.

RUN

در صفحه سیاه باز شده این عبارت را تایپ کنید: tracert 8.8.8.8 .متوجه می‌شوید که در ابتدا از آی پی مودم خود سپس از آی پی Public اینترنت خود و سپس از روتر های مختلف دیگری عبور می‌کنید تا به سرور DNS گوگل در قاره ای دیگر با آدرس آی پی 8.8.8.8 می‌رسید.

دیدگاهتان را بنویسید